fredag 15 juni 2007

Motvind

Ännu en tung dag.. Vill inte känna mig bitter och arg, men finns det något alternativ? Hade möte med min bokförare idag och fick det föga glädjande beskedet att jag har en skatteskuld från förra året på 46 lax. Inte 460 kronor. Inte 4 600 kronor. Utan 46 000 kronor.

Det känns som att jag inte gjorde något annat än pröjsade in skatt förra året, men ändå vill de har mer av min pengar. Vissa frikyrkor brukar få kritik för att de gör anspråk på var tionde av sina församlingsmedlemmar. Staten kräver varannan av mig. Känn på den.

Jag har som småföretagare aldrig plockat ut en enda krona i sjukpenning. Jag får ingen semesterersättning. Jag åker nästan aldrig kommunalt. Jag skiter i om det finns flitigt ansade blommor i parkernas rabatter och jag har ingen större lust att underhålla arbetslösa människor med kaffe och cigg när de sitter och lapar sol på uteserveringarna. Jag vill behålla mina pengar.

Så. Nu känns det lite bättre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

har du aldrig varit arbetslös?

Pär Åhlander sa...

Jo. Från juli till oktober 2003 efter avslutad utbildning. Och då bidrog den svenska staten med 4500 SEK varje månad. (18 000 SEK).