tisdag 19 juni 2007

Tankar


I varje sprut finns ungefär 80 miljoner spermier. Att jag finns till är alltså resultatet av att en liten spermie bland detta oändliga antal var snabbast fram till ägget just den där gången mina föräldrar bestämde sig för att ha sex. En bland många gånger, men just den gången blev jag till. Samma osannolika slump gällde när min pappa blev till, min farfar, min farfars farmor och så vidare så långt tillbaka i tiden då människan inte kallades människa utan bodde i grottor och konverserade med grymtningar. Min mors släktträd måste också adderas i denna rad av slumpmässiga samlag, ägg och alerta spermier.

Hade spermien som min gammelmormors morfar härstammar ifrån spillts bort under en eftermiddagsrunk så hade inte jag funnits till. Eller hade ägget som farfar grodde i följt med ut i en försenad menstruation så hade inte jag heller funnits till.

Ytterligare länkar i kedjan är möten mellan människor, attraktion, kärlek, brustna förhållanden, ihop lappade relationer, avbrutna graviditeter, väder, vind, bostadsort och jag vet inte vad.

Man tror att man har koll på läget, att ens livssituation har ett starkt och svårrubbligt fundament, men så kommer en liten vindpust och hela ens värld rasar samman. Det som var en solid trygghet igår är någonting som skälver av rädsla idag. Minsta lilla agerande kan påverka huruvida framtida liv ska bli till eller inte.

Han slog ihjäl en fluga med morgontidningen så att det blev en fläck på den vita duken. Hon blev sur. Det blev inget ligga den morgonen. Någon blev inte till. Och det är flugans fel. Eller tidningens, för att den råkade ligga där. Eller hennes för att hon blev sur, för det är hon som tvättar. Eller hans för att han inte bad om ursäkt så de kunde ha ett kiss-and-make-up-knull.

1 kommentar:

Anonym sa...

Give me some sprut! Bäst är ju när man får på tuttarna!