fredag 8 juni 2007

Festivalsommar


Min kompis Ace är just nu på Sweden Rock Festival och har förmodligen hur kul som helst (läs; suger rockerskuk). Jag känner hur jag också vill åka på massa festivaler i sommar. Lyssna på bra konserter, en del mindre bra, hångla i en skogsdunge och bli pubertalt packad. Jag saknar tiden då jag under somrarna gjorde festivalturnéer och samlade entréband runt handleden som inte fick klippas av och hur de fram åt hösten mest luktade surt, men ändå lät jag dem sitta kvar. (På den gamla goda tiden då festivalarmbanden var gjorda av i tyg och inte plast).

Men så varför gör jag inte det då?
Med åren har jag blivit en bekvämlighetssnobb vare sig jag vill eller inte. Om jag fick ta med mig en friggebod utrustad med en hästenssäng och eget badrum att ställa upp i utkanten av kampingområdet, så kanske. Om det serverades vintage viner från Chablis i bartälten, så kanske. Och om det fanns ett antal bättre brasserier på festivalområdet, så kanske.

Nä, riktigt så snobbig har jag inte blivit, men det är någonting som tar emot. Kanske räds jag ångestattacken som tveklöst skulle gripa tag i mig med insikten att jag passerat medelåldern för tillställningen med minst tolv år. Eller kidsens blickar av avsmak som skulle bränna fast i min rygg för att jag, en gubbe kommer och förstör deras ungdomliga festligheter. Eller så skulle de inte bry sig alls. Allting är förmodligen bara en massa ursäkter för att slippa ta tjuren vid hornen och ge sig av till Hultsfred.

Nästa år. Då kommer jag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fan vad nice! Nästa år suger vi rockerskukar så det står härliga till! Vi är inte för gamla, och campingen är fan rena lyxen jämfört med Hultan haha. I send you photos. ;-)

Pär Åhlander sa...

U bet we´re gonna!