tisdag 19 februari 2008

Toalettvättvett?



Jag har aldrig förstått vikten av att tvätta händerna efter en piss. Uppmaning till denna tvagning hördes allt som oftast från diverse håll under ens uppväxt och man läts tro att något fruktansvärt skulle ske om detta glömdes bort. Innan; ”Kom ihåg att tvätta händerna efter du kissat, annars…”, och, ”Du glömde väl inte bort att tvätta händerna...” efteråt.

Missförstå mig inte nu, jag är en mycket renlig individ som ofta och gärna tvättar både händerna och övriga kroppsdelar, men sällan i samband med att jag kissat om jag ska vara ärlig. När tvåan uträttats är jag däremot mycket noga med att tvåltvätta mina händer. Efter besök på offentliga pissinrättningar tvättar jag också mina händer, men detta inte för att jag vidrört min egen kuk (och eventuellt fått en mikroskopisk droppe urin på mina fingrar… So what?), utan för att jag tvingats greppa en massa förmodat smutsiga dörrhandtag på vägen dit. Men i mitt eget hem. På min egenhändigt städade toalett. Med min egna och alldeles jätte rena snas. Nä.

För övrigt är det den fantastiskt begåvade fotografen Wolfgang Tillmans som plåtat bilden.

15 kommentarer:

kazarnowicz sa...

Det beror väl mest på att man har en ganska riklig bakterieflora kring könsorganen, även om man inte fått urin direkt på händerna.

Jag tycker att det är sjukt snuskigt när folk går på biotoaletter och inte tvättar händerna (och sen går ut till nån som väntar på dem med en stor popcorn-skål). Och på en tidigare arbetsplats var det en herre som tydligen behövde torka händerna efter att ha pissat, men struntade i att tvätta dem. That's nasty.

Pär Åhlander sa...

Haha.. Ja, både bioscenariot och din gamla kollega får även mig att grimasera av obehag.

Biografer räknas ju till offentliga pissinrättningar, så om du och jag skulle hamna i situationen att vi delar popcorn-skål någon gång och jag måste slinka iväg på toaletten så behöver du inte oroa dig. Mina händer kommer att vara nytvättade när jag kommer tillbaka. :-)

Magnus sa...

Fast tydligen är det många som inte har problem med att stoppa snasen i munnen utan att den forst tvättats.

Då tycker jag att handtvätten känns problemfri i jämforelse.

Anonym sa...

Man känner sig en aningens lite utanför här med allt snack om snasar i detta inlägg, men från ett KVINNLIGT perspektiv kan man ju tillägga att man med lätthet kommer i kontakt med övriga delar av underlivet när man torkar sig efter ett toalettbesök av typen nr 1. Därför föredrar man att tvätta händerna även efter ett vanligt kissbesök.

Att man inte tvättar händerna hemma i sin egen bakteriehärd är ju en sak (jag gör det dock ALLTID, jag är inte med i Germophobes Anonymous, men nästan), men om man nu skulle ha en massa undantag blir det svårare att efterleva på de platser det verkligen behövs. Vilket är i princip alla andra platser.

Och betänk också detta: om man har besök hemma, går man då från (den egna) toan direkt ut och skär upp gravlax till sina gäster? Jag bara frågar.

Pär Åhlander sa...

Magnus: Nja, otvättade snoppar i munnen undviker jag gärna. Men de tvättade går bra!

Caroline: Vid mathantering är jag sällsynt noggrann med att ha rena händer. Du behöver INTE känna oro vid nästa middag! :-)

Mitt kiss-inlägg får mig onekligen att framstå som mer smutsig än jag är... Jag tänker inte använda uttrycket "sunt förnuft", för jag avskyr det, men mina händer är föredömligt rena i situationer där de så bör vara.

Anonym sa...

Jag tror inte du är smutsig alls, du bara gjorde en funny observation. Eller i alla fall en observation, och det är alltid roligt att gagga lite. Jag skulle sätta en emotikon här om jag inte har ytterst svårt för dessa överspralliga gubbar.

PS. Jag är INTE orolig! Jag ser däremot fram emot en middag med dig/er. Det var så länge sen.

Anonym sa...

Ok nu till det viktigaste...
Var har du hittat bilden? Sjukt sexig!

Pär Åhlander sa...

Caroline: Jag ser också fram emot en middag med er! Ta med familjen på en vårtripp till Paris vetjá!

Anonym: Så sexig att du inte läste mitt inlägg ser jag... (Jag håller med dig!). Fotografen heter Wolfgang Tillmans.. Googla det.

Lillprinsen http://lillprinsen.blogg.se sa...

Man kommer osökt o tänka på vad man utbyter då man skakar tass med folk.

Anonym sa...

Vårtripp till Paris! Det bara pirrspirrar i hela kroppen!! Kanske för att det är nästan 10 grader varmt idag och vårreceptorerna i hjärnan jobbar för fullt. Jag ska ta upp saken på nästa familjeråd.

Pär Åhlander sa...

Caroline: Du kan agna dina lockkrokar inför familjen med att det både finns en vinbutik och en karusell precis utanför vår port... (F är tänkt att attraheras av vinbutiken). KRAM

Anonym sa...

Jag lockas både av karusellen och vinbutiken! En vårresa till Paris vore jätteroligt. Några veckor efter Dubai, kanske lagom till Inkans födelsedag? Jag säger som Sinatra:

I love paris in the spring time
I love paris in the fall
I love paris in the summer when it sizzles
I love paris in the winter when it drizzles

Apropå musik; visst var det du som tipsade mig om Mika? Jag har den på min iPod nu. Jag har inte hunnit lyssna in mig på den ordentligt, men den är stundtals lysande!

Pär Åhlander sa...

Fredrik: Vore super kul om ni kom förbi och firade Inkan här! Kan se framför mig hur du joinar karusellen med din dotter och en pava rött i högsta hugg!

Har jag tipsat om Mika..? Inget minne av.. Var det inte Tiga jag tipsade om? Fast visst, Mikas platta har absolut sina höjdpunkter också!

Vi ses i Dubai! KRAM

Rexxie sa...

För övrigt så är urin sterilt under förutsättning att man inte har en urinvägsinfektion eller fel på njurarna, så det är ingen större fara på taket även om det kanske känns otrevligt...

Pär Åhlander sa...

Rexxie: Ja, jag tror att vi dagligen kommer i kontakt med avsevärt snuskigare saker utan att tänka på det. Pengar till exempel.. och dörrhandtag.