tisdag 12 februari 2008

"Gay"+"Tips"+"Paris"

Jag blev ombedd att ge några café-, bar- & klubbtips (gay) till en kille som har en Parisresa inbokad nu under våren och jag tänkte att jag kan ju göra dessa tips till ett blogginlägg lika gärna. Det finns väldigt många fler gayställen i Paris än de jag tar upp här, men jag skriver bara om de ställen jag själv besökt. (De fyra översta är mina personliga stammishak). Håll till godo.

OH FADA, 35 Rue Saint Croix De La Bretonnerie
Min absoluta favoritbar med fantastiskt trevlig (och snygg) personal. Hit går en salig blandning människor. De flesta barer i Paris har sin bög-subgrupp som gäster medan Oh Fada blir stället folk går till när man vill pausa från sin stammisbar vilket gör att här skålar fjollor med läderbögar och trendbögarna med muskel- och hiphopbögarna. På fredagar och lördagar har de en klubb med ett litet dansgolv nere i källaren. (Bilderna nedan är Oh Fada-personal).



COX, 15 Rue Des Archives
Runt hörnet i samma kvarter som Oh Fada ligger Cox dit de lite ”butchigare” killarna går. 95% av gästerna är snaggade och har skägg eller skäggstubb. Hälften av dessa jobbar som frilansande grafiska formgivare och har dyra, sällsynta, japanimporterade sneakers. Den andra hälften har läderkängor. Flirtig och trevlig stämning. Stället och trottoaren utanför är fullkomligt packad med folk mellan 19-22, sen drar alla vidare eller hem.


QUETZAL, 10 Rue De La Verrerie
Baren som under 80 & 90-talet var den coolaste bögbaren i stan. Idag finns det inget hippt med stället alls och det är nog mest gamla nostalgiker som hänger där (och jag). Det låter säker skittrist men är riktigt gemytligt.

FULL METAL, 40 Rue Des Blanc Manteaux
En liten ringklocke-bar nere i en källare med två darkrooms. Ett trevligt ställe dit man inte BARA går för att försvinna in i mörkret. Kan ju vara bra att veta att alla måndagar gäller ”cockring only” och på onsdagar ”strictly leather”. Alla andra dagar kan du komma som du vill…


OPEN CAFÉ, 17 Rue Des Archives
Hjärtat av bög-Marais. Stället alla turister hittar till först. Stället som Anders & Arto hade varit ägare till om de varit parisare. (Det sista inte skrivet med någon negativ underton). (Parentesen är inte heller ironisk). (På riktigt). Jag brukar aldrig gå dit på kvällarna men gillar att sitta där dagtid och läsa en bok och dricka kaffe. De har goda och generöst tilltagna sallader och mackor om än lite väl dyra.

AMNÉSIA, 42 Rue Vieille Du Temple
Också det ett ställe som jag inte går till kvällstid men gärna tar en kaffe på en regning eftermiddag. Charmigt nedgången inredning med Chesterfieldfåtöljer och mörka ekbord.


LE CARRÉ, 18 Rue Du Temple
Ingen favorit direkt. Har försökt gå dit ett par gånger men det funkar inte riktigt för mig. Om man gillar unga, smala killar i syntetiska t-shirts och spretiga frisyrer... då är detta himmelriket!

RAIDD, 23 Rue Du Temple
Mittemot Le Carré ligger denna bar/klubb som väl inte heller hör till mina favoriter kanske. Hit går nattklubbsbögarna och värmer upp innan nattklubben. På helgerna har de shower-shows varje heltimme, vilken jag inte sett, men lär innebära att en hunk iklädd ett par tangakallingar duschar på ett podie helt enkelt.

QG, 12 Rue Simon Le Franc
Nedanför Centre Pompidou ligger denna ruffa bar med ett rufft darkroom i källaren. Till skillnad från Full Metal går folk enbart hit för att ha sex. Sexiga förortsgrabbar med keps och adidasbrallor som inte visar sig på något annat bögställe brukar dock smyga sig dit.

LE DUPLEX, 25 Rue Michel Lecomte
En liten och ”snäll” bar dit filosofi- och litteraturstudenter i polo och mörka glasögon går. Baren agerar också galleri med oftast, ursäkta uttrycket, gräslig konst. Om man letar efter en fransman att gifta sig med är nog detta rätt ställe att gå till.

L’ENCHANTEUR, 15 Rue Michel Lecomte
Ett par dörrar ifrån ovanstående bar ligger denna ganska osmakliga men halvtrevliga karaokebar.

CUD, 12 Rue Des Haudriettes
Ett ganska märkligt ställe som jag aldrig riktigt får grepp om. Ena gången man kommer dit så är det folktomt och andra fullpackat. Har haft riktigt kul där ett par gånger. Dansgolv i källaren.

7 kommentarer:

Lillprinsen http://lillprinsen.blogg.se sa...

ÅÅÅÅÅ vilken lyx ... så mpånga ställen ... kommer inte hinna gå till hälften, men ändå ... taaaaack!!!!

Pär Åhlander sa...

Je vous en prie!

Lillprinsen http://lillprinsen.blogg.se sa...

L'on se plie en deux et encore en deux!!

Magnus sa...

QUETZAL,dar hangde vi varje eftermiddag nar vi var unga -tidigt 90-tal.

Gick forbi nar jag var i Paris senast och var helt chockad over hur fult och trist.

Pär Åhlander sa...

Ja, Quetzal kommer inte att vinna något prestigefyllt pris för "bästa inredning"... (inte något icke prestigefyllt heller för den delen), men personalen är super och behandlar sina stammisar väl.

Lillprinsen http://lillprinsen.blogg.se sa...

Oh Fada var stängt (NÄR öppnar dom??)
det stillsamma lilla filosofplejset var oxcå stgängt men öppnade kl 22 (klockan 22 ... för små snälla filosofer???) återstod Open bar ... en sorts Torget light ...

Varning utfärdas härmed för att AWkulturen inte riktigt nått Paris ... eller något ...

Pär Åhlander sa...

Lillprinsen:

Hum.. du verkar inte ha haft någon vidare jaktlycka under din Parisvistelse.. Bättre framgång nästa gång!

Oh Fada öppnar kl 17 varje dag.. Men få går dit innan kl 21.

(Även snälla filosofer får vara uppe sent i Frankrike).

Din analys om Open som ett "Torget" stämmer ju rätt bra överens med min då jag skrev att Anders och Arto skulle ha varit ägare till Open om de vore fransmän.. Och det var ju den duon som startade Torget en gång i tiden. :-)

I min värld betyder AW "höst & vinterkollektion".. vad betyder det i din?