torsdag 18 oktober 2007

Strejk på galgbacken

Man gillar att strejka i Frankrike har jag märkt. Samma dag vi flyttade hit så var det en pågående taxistrejk, så när vi landade på Charles de Gaulle var det följaktligen väldigt svårt att hitta en taxi. Men det fanns några svartfötter som körde så vi lyckades klämma in oss i en bil tillsammans med någon form av tysk finansman som också skulle in till Paris. (Man var tvungen att dela taxi med andra eftersom det fanns så få). När vi lämnade flygplatsområdet blev vår bil stenkastad på av andra taxichaffisar som var uppenbart ilskna på sin strejkbrytande kollega.

Idag var det dags igen, men denna gång var det kollektivtrafikens chaufförer som arbetsvägrade. Jag kan berätta att det blir lätt lite kaos i en stad med sjumiljoner innevånare när tunnelbanor och bussar står stilla. Och när de strejkande dessutom väljer att blockera alla stora boulevardknytpunkter för att hindra biltrafiken att komma fram, ja då sjunger Paris av franska strejkramsor, tutande bilar, gråtande barn och allmänt irriterande grymtningar från promenanter som försöker sick-sacka sig fram mitt i härligheten.


Strejkare på Place de la République

På mitt dagsschema stod att finna galgar till min butik. (Jag kom på igår att sådana kanske kunde vara bra att ha). Hum... hur hittar man galgar till en butik i Paris? IKEA kan ju uteslutas då jag känner att det krävs en lite flottare variant. Så jag slog upp ordet ”galge” i mitt lexikon och lärde mig att det heter ”Cintre”. Och efter lite googlande på ”Cintre + Boutique + Paris” så hade jag samlat på mig ett par adresser där jag tänkte prova min lycka. Och eftersom tunnelbana, buss och taxi inte var ett alternativ fick jag helt enkelt sälla mig till de sick-sackande. Efter ett par bottennapp och mycket vandrande hamnade jag till slut hos Christian Diors galgtillverkare och kan efter det konstatera att en någorlunda snygg galge kostar mellan 150 och 400 kronor. Det blir då snabbt en stor summa pengar om man behöver runt hundra galgar… Så jag får nog leta vidare imorgon och hoppas då att tunnelbanan kör som vanligt.

Inga kommentarer: