söndag 14 oktober 2007

Fler iakttagelser

Franska mygg är ena ondsinta rackare. Jag sov med öppet fönster här om natten och vaknade morgonen efter med ett tiotal kliande (alltså jag menar KLIANDE) bölder spridda över kroppen. Detta var för typ fem dagar sedan... men det kliar lika mycket fortfarande.

Toalettpapper måste man köpa ofta i det här landet då det inte är så mycket papper på rullarna liksom. Efter två toalettbesök och rullen är tom. Dessutom är standardpapperet i butikerna rosa vilket resulterar i att jag får betala det dubbla priset för vita rullar.. gillar inte de rosa... inte för att de på något sätt skulle utgöra något hot mot min manlighet eller nåt sånt.. utan för att en flitigt använd accentfärg i lägenheten vi köpt är orange. Does not make a good match with pink.

Till min positiva förvåning så har jag upptäckt att jag är mer poppis här i Paris än i Stockholm. Jag blir raggad på hela tiden vilket ger en bra boost för självkänslan. Om det beror på att mitt utseende går bättre hem hos fransmännen än bland svenskarna, eller om det bara är så att fransmännen är mer utåtriktade, öppna och direkta och inte skäms för att flirta vet jag inte. Men jag är nöjd i alla fall… och flirtar lika mycket tillbaka.

Folk använder fortfarande checkhäften i det här landet! Något som till och med Sverige lyckades utrota för en si så där 20 år sedan. I min butik tänker jag vägra att ta emot dem.. måste ju försöka bidra till någon form av utveckling. Jag menar, checkhäfte…?

Dagens sista iakttagelse gäller kaffe som ju inte är någon höjdare här alltså. Sen jag kom hit har jag inte lyckats få i mig en enda riktigt god och härligt krämig espresso… Åhh KaffeBar.. snälla Johan, öppna filial här!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jojje, orange och rosa går ihop visst det. Live a little!

Och jag tror jag vet varför du blir mer flörtad med i Frankrike...

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Jag har tuggat mig igenom 3 checkhäften här i London. Skitbra när man ska betala räkningar. Man behöver bara köa en halvtimma på banken med räkning, check och så klatch så är det stämplat, betalt och klart! Vad är ditt franska faxnummer förresten?