onsdag 10 oktober 2007

Iakttagelser av det franska folket



Fransmännen tycks vara numeriskt väldigt intresserade. Flitiga läsare av denna blogg har för länge sedan upplysts om att mina franskkunskaper är måttliga, för att inte säga i stort sett obefintliga. Men jag tycker mig höra sifferdiskussioner överallt och hela tiden. Jag snappar upp ”quatre vent quince” här och ” trent mil deux” där. Om det gäller börsnoteringar, lägenhetspriser eller nostalgiska minnen av svunna årtal har jag dock ingen aning om.

Franska pensionärer klär sig, precis som svenska åldringar, i gamla kläder. Skillnaden är dock att när tant Amalia drar på sig en golvskurarklänning vars malätna tyg härstammar från en forna påskgardin från 50-talet, så hoppar Monsieur Dalibour i en three piece vintage suit från Dior, toppat med en stilig hatt och käpp i ebenholts med elfenbenshandtag.

Det ÄR ingen myt att folk går omkring med baguetter under armen. They do! (Däremot har jag inte skådat nationaldräkten tight blå- och vitrandig t-shirt, röd scarf och svart basker ännu…).

Det dåliga samvetet över vin- och cigarettkonsumtion uteblir i det här landet till skillnad i från Sverige. Everybody does it. All the time.

Inga kommentarer: