fredag 31 augusti 2007

Sexiga förbrytare


Jag blir så förbannad att jag vibrerar när jag läser om hur fler och fler delstater i USA har infört baggy-förbud och att ytterligare väntas vara på väg att verkställa bannlysningen med rättslig påföljd av böter eller till och med fängelse. Det är ju befängt!

- Vi antog enhälligt den här lagen eftersom vi fått så många klagomål från medborgare som inte vill se unga män med byxor som hänger så lågt att de visar underkläderna, och i en del fall, bakdelen, säger Louis Marshall, ledamot av styrelsen i Alexandria, Louisiana.

Han tillägger att lagen är könsneutral:

- Vi vill inte se unga kvinnor gå omkring på gatorna och visa underkläderna heller.

Nä nä. Möjligen könsneutral, men är lagen rasneutral undrar jag?

Konservativa röster dömer ut modet som ”anskrämligt”, ”opassande” och ”respektlöst”. Allt handlar om subjektivt tyckande vilket i en fungerande rättsstat rimligtvis aldrig ska kunna ligga till grund för stiftande av lagar.

Igår läste jag också att en skola i Norge infört samma regler. Skolans rektor menade att skolmiljön måste betraktas som vilken arbetsplats som helst, och att kalsong-blåttande inte är acceptabelt på andra arbetsplatser, och där med ska det inte vara det på deras skola heller. Jag önskar att jag vore elev på den skolan så att jag kunde organisera ett baggy-uppror bland eleverna. Vanligtvis är jag ingen anhängare av vänsterradikala uppror och civil olydnad, men eftersom dessa regler och lagar hör hemma i Kim Jong Il’s Nordkorea så måste man rimligtvis svara med kommunistiska metoder också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vill se unga män och unga kvinnor gå omkring och vissa underkläderna på gatorna. Vad ska man annars titta på?