torsdag 30 augusti 2007

Ugly

Jag hittade nån konstig sajt på nätet där man listat det svenska språkets fulaste ord. ”Berså”, ”Schäslong”, ”Stövlett” och ”Tulpan” fanns med bland kandidaterna. Personligen skulle jag kategorisera dessa ord som vackert klingande, men det är ju jag det…

På min äckelordlista ligger ”Vårtgård”, ”Mellangärde” och ”Kranskommun” i topp. Jag kan nästa inte ta dem i min mun utan att få kväljningar. (Det är nåt sunkigt över det där med sammansatta ord tror jag). ”Foglossning” och ”Framfall” finns också med, fast det beror nog mest på ordens innebörd och inte så mycket på hur de låter. Lite som att mångas svar på frågan ”vilket är det vackraste ordet du vet”, är; ”Kärlek”. Så fånigt. ”Kärlek” låter inte fint, det låter för jävligt, däremot är ju innebörden ”vacker”.

På samma sätt kommer många filmer och böcker lindrigt undan. Ofta får en halvtaskig bok eller en kackig film lysande recensioner och jubelrop så fort den handlar om något behjärtansvärt. ”Schindlers List” till exempel, vann 7 Oscars och 62 andra priser. Visst, det är ingen usel film, men SÅ bra är den inte. Prisregnet blir istället ett sätt att plåstra om och visa sympati för förintelsen, inte en bedömning av verket i sig.

… hur hamnade jag i ”Schindlers List” från ”Schäslong”?

4 kommentarer:

Tomas sa...

Löptik. Nuff said.

Och det är inte misogyni (hoppas jag). Smaka på ordet. Bittert på något sätt.

/fyllo igen

Pär Åhlander sa...

Hum.. Jo, "löptik" låter riktigt snuskigt faktiskt.. Och när man dessutom haft tikar som löper så underlättar det ju inte ordets rang direkt. Golv med droppat hund-mens-blod på är ju si så där fräscht.

Anonym sa...

Mitt värsta är vårtgård, tycker det är så ohyggligt fult och äckligt.
jennie

Anonym sa...

Vårtgård är råfult!