fredag 10 augusti 2007

Sunt förnuft

Sunt förnuft.
Sunt förnuft. Det sunda förnuftet. Smaka på de orden. Allt för många använder denna lilla meningen för att snoppa av en diskussion och mästra någon annans ståndpunkt. Det är ett så fruktansvärt nedlåtande och oerhört osympatisk uttryck och jag fattar inte hur tänkande individer överhuvudtaget kan använda det. Och vad fan betyder det? VEMS JÄVLA FÖRNUFT MENAR DU?

Under hela min uppväxt brukade min farsa trycka ner de orden i halsen på mig, varvat med ”när du blir lite äldre kommer du att förstå”. Jag har blivit lite äldre nu, och jag förstår fortfarande inte, däremot har jag förstått att mitt ”förnuft” inte är samma sak som någon annans ”förnuft”.

Kanske har jag fel, men jag har en stark känsla av att uttrycket oftast används av heterosexuella medelålders män. Den förtryckta frun får höra harangen när hon försynt frågar om hon ska tanka bilen med 95 eller 97 oktan, tonårssonen får höra det när han ifrågasätter sin fars invandrarpolitiska åsikter, en och annan kristdemokrat tar till meningen när argumenten mot en könsneutral äktenskapslagstiftning tagit slut. Då hänvisas situationen eller diskussionen till den ene partens ”sunda förnuft”.

Testa att googla "sunt förnuft" och se på så många plan det tydligen kan vara användbart...

2 kommentarer:

kazarnowicz sa...

Ah. Skön pet peeve. Jag älskar det engelska uttrycket "Common sense isn't", som ligger lite åt det hållet.

Pär Åhlander sa...

Hej Micke,

Jag var tvungen att googla det fantastiskt vackra uttrycket "pet peeve"... (Ska börja använda det varje dag hädan efter). :-)