tisdag 7 augusti 2007

Soffliggare främjar ingen demokrati

Jag vill ha mer av Amanda Lepore, jag vill ha fler sunkiga halloumiburgare, jag vill dricka mer öl ur plastflaska, jag vill ha en till parad. Jag vill prajda mera.

Debatten inför årets Pridefestival har varit livligare och mer bitsk än på länge. De vanliga och ytterst korkade frågeställningarna ”varför måste ni ha en egen festival?”, ”varför måste ni ha en parad?”, ”varför måste ni spöka ut er så?” har som vanligt sänkt debatten till en tragiskt låg nivå.

Kvintetten ”Bögjävlar” har under våren och sommaren ihärdigt försökt ge bränsle till en mer begåvad och fruktsam diskussion. Man har släppt bok, skrivit artiklar, bloggat och argumenterat i radio och tv. På många plan tycker jag att de har lyckats galant och jag håller med dem om mycket. (Det är inte BARA feministflatorna som förstår er…). Bögjävlarna har bland annat kritiserat Pridefestivalens musikaliska upplägg där man tydligt tagit avstånd från Annas ”Samba Sambero” och Måns ”Cara Mia”. Man har efterlyst konserter och namedroppat kreativa och begåvade gaymusiker som enligt deras (och min) mening skulle addera lite kvalité till tillställningen och förhoppningsvis även till den svenska gaypopulationen.

(Visst, schlager ÄR inte bra musik och den ÄR aningen fördummande. Jag skulle vilja jämföra schlagers med droger... det är inte hälsosamt och bra, men ganska kul då och då).

Personligen tycker jag att festivalens musikaliska höjdpunkt inträffade på fredagseftermiddagen i duggregnet då Combustion bjudit in till en Canadensisk konsertkavalkad på parkens stora scen. Tyvärr så var det väldigt få som förstod storheten i musiken som framfördes av banden ”Betty”, ”Kids on TV” och ”Lesbians on Ecstasy”. Den fåhövdade publikskaran kunde räknas på inte allt för många fingrar och tår, och tråkigt nog kunde jag inte skönja närvaron hos en enda ”Bögjävel”, vilket ju är lite synd då det enda som kan motivera arrangörerna till liknande akter i framtiden är en publikskara på fler än tio.
Var var ni?


Geniala och supersexiga "Kids on TV".

1 kommentar:

Anonym sa...

Det gläder mig att du framför kritik mot Bögjävlar men blekheten i dina ord tar överhand och gör mig besviken. Varför inte säga som det är: Bögjävlar har nått en en position där de själva kan lägga ribban för vad som, för den breda massan, är stor bögkultur och inte. De behövde helt enkelt inte vara på Pride och se Kids on Tv... ...vilket glädjer mig för nu kanske det kan få vara oförstört en liten stund till...