torsdag 9 augusti 2007

If, when, why, what...

En debattmatch rasar just nu på diverse bögrelaterade bloggar. På den ena planhalvan har vi (en bitter?) Karl Andersson och på den andra halvan (det karriäristiska?) laget ”Bögjävlar”. Mitt emellan står (linjedomare?) Tornberg samt en och annan Åsiktstorped, och den så flitigt efterlysta debatten är i full gång.

Andersson känner sig förbisedd och tycker sig av någon anledning ha en i det närmaste juridisk rättighet till någon form av medverkan i Bögjävlarnas lilla bok. Om inte ett egetförfattat kapitel så åtminstone ett ”Destroyer” omnämnande i positiva ordalag. Givetvis är det författarnas fulla rättighet att fritt välja vad som ska och inte ska omnämnas, men onekligen så är ju den pederasttenderade tidningen ”Destroyer” ett hyfsat bra exempel på typen av uttryck som i den lilla antologin efterfrågas. Huruvida ”Destroyer” är en bra eller dålig tidning är i sammanhanget ganska ointressant.

Recensioner om ”bra” och ”dåligt” är överhuvudtaget helt ovidkommande i denna kontext. Andersson kritiserar Bögjävlarna för att vara kulturetablissemangets gullegrisar och att de på så sätt blivit föremål för något de själva kritiserar. Nämligen det omhuldade och omkramade.

Klart som fan att boken ”Bögjävlar” får lysande recensioner i pressen. Den heterosexuella kåren av kulturjournalister har inget mandat att såga i detta sammanhang. På samma sätt som tidskriften ”Gringo” inte heller kan sågas av en svenne skribent. Kritiken och de mindre fördelaktiga recensionerna måste komma från de egna leden. Bögen, eller i Gringos fall, blatten måste hålla i yxan.

Problemet med denna debatt är att Andersson fattade taget om yxan, på helt personliga grunder, och Bögjävlarna försvarar sig med att såga den lättsågade ”Destroyer”. Följaktligen pågår ett antal parallelldiskussioner utan att det känns som om de själva är medvetna om det. Handlar bloggfajten om vilkas alster som är bra respektive dåligt, eller handlar det om definitionen av radikalitet eller är den i själva verket ett personligt gräl som plötsligt blivit offentligt?

Inga kommentarer: