onsdag 12 september 2007

Känn ingen sorg för mig Gamla Stan


Tidigare har jag skrivit om Södermalmsk vänstersnobbism kontra Östermalmsk högersnobbism. Vad jag då glömde att ta upp är kanske den allra värsta snobbtypen, nämligen Gamla Stansnobben. Kultursnobben.

För ett par år sedan så bodde jag i en liten lägenhet i ett gårdshus på Kindstugatan i Gamla Stan. Det var ett förstahandskontrat skrivet på mig, så jag bodde där helt lagligt, utan konstigheter. Huset låg inklämt mellan två innergårdar och jag hade fönster mot den ena gården, men inte den andra. Gården som mina fönster INTE vätte emot var mycket större än ”min” gård och var utsmyckad med massa rabatter, träd, grillar, sittgrupper och andra trevligheter, så följaktligen valde jag att ta ett glas vin på denna gård de varma sommarkvällarna.

En känd svensk musikal-”stjärna” bodde också där. Hon hade sina fönster mot den stora och ”fina” gården. (Hennes förnamn för tankarna till en av de fåniga presenter som Jesus fick av en vis man natten han föddes, och hennes efternamn är detsamma som den buddhistkonverterade komikern som för många år sedan gick under alias ”Ronny Jönsson”).

Den första gången jag begick det ödesdigra misstaget att beträda förbjuden mark på den ”fina” gården hände följande. Jag satte mig på en stol med ett glas vin i lugnan ro. Sekunden efter kommer ovannämnda sångfågel ut på gården med en tvättkorg under armen, hon stannar till vid mitt bord, gör en konstpaus och frågar med ett falskt leende:

- Ursäkta, men vem är du?
- Pär heter jag…
- Jaha. Och.. bor du här eller?
- Öh. Jaa...
- Med port mot Kindstugatan och inte mot Själagårdsgränd då förstår jag?
- Ja. Hurså?
- Ja, det är ju så att vi som bor mot denna gård ser helst att ni håller er på er gård. Ni har ju faktiskt en egen…
- Öhhh.. Vi har ju samma hyresvärd, och det där är mitt hus. Sade jag och pekade på huset som jag bodde i.
- Jo, men som sagt. Har du inga fönster mot den här gården ser vi helst att du håller till på din gård.

Med det som avslutande ord vände hon på klacken och gick i riktning mot tvättstugan (som låg på ”min” gård, men som hon uppenbarligen hade tillträdesrättigheter till). Någon vecka senare blev jag sugen på ett glas vin igen och trotsade primadonnans order och satt mig på den stora gården. Det dröjde inte många minuter innan hon åter uppenbarade sig invid min sida.

- Ursäkta, men vem är du?
- Haha, det vet du mycket väl. Vi talades vid för ett par veckor sedan.
- Ja, jag tyckte att jag kände igen dig. Och jag nämnde väl då att vi som bor här inte gärna ser att ni nyttjar den här gården…
- VEM FAN TROR DU ATT DU ÄR??!! EVITA PERÓN ELLER?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, svarade du så? Jag skulle nog inte ha funnit mig utan slokörat lunkat iväg med mitt vinglas. Förmodligen mumlandes en massa lösryckta invektiv, men inte mer.

Man förundras över hur människor orkar upprätthålla såna där regler. Undras om hon ser det som sin uppgift att hålla vakt vid fönstret och kvickt som ögat dyka ner på den stackare som för en liten stund vill njuta av några blommor. Hon sitter säkert där än och ugglar.

Pär Åhlander sa...

Hon sitter med all säkerhet där och ugglar fortfarande.. det har ju inte hänt så mycket i hennes karriär sen hon gjorde rollen som Evita på Oscars.. (Hehe.. skadeglädje=sann glädje).

& yes.. jag svarade så. Väldigt barnsligt.. jag vet.. men jag lackade ur fullständigt och tyckte inte att hon förtjänade annat.

Anonym sa...

Jag gillar när man kan dänga iväg ett passande, om än barnsligt, svar. Det är skönare att gå därifrån då. Få sista ordet.

Anonym sa...

Men vem är Caroline?

Svarade du verkligen så Pearl?!...

Pär Åhlander sa...

Caroline är en god vän.. och precis som jag en medföljande part i våra respektive mäns turnérande..

& ja, jag svarade så.

Anonym sa...

Hahahahaa... Jag hade helt missat det svaret. jag menar jag har ju erfarit den kvinnans onda ögon. Spooky Gamla Stan. Du minns väl den där gubben i tvättstugan också.. Fy fan.

Pär Åhlander sa...

OM jag minns honom...?

För att inte tala om kvinnan ovanför min lägenhet som klagade på mig HELA tiden.. bland annat för att jag satt i fönstret och rökte.. och sen en dag när jag ringde på hennes dörr så öppnar hon.. och bakom ryggen på henne.. inne i hennes lägenhet.. går en kvinna och röker.

- Jag vet inte om du är medveten om det... men det står en kvinna bakom dig i din lägenhet och röker..

- Det där är min gamla mamma, vad hon gör har du inte med att göra!

Anonym sa...

Bra svarat, dear.
You go girlie.