måndag 30 juli 2007

Dragshow


Nu satsar de stora ”modeföretagen” H&M och Polarn&Pyret på unisexkollektioner för barnen. Jag kan gilla tanken. Det finns få saker som är så fult som barnkläder med grälla Disney- och dinotryck, eller ännu värre, kidsen som tillåts bära rosa ballerinakjolar, plasttiaror och fe-spön, alternativt riddarrustning i plast med svärd och sköld, på offentliga platser. (När jag ser sådana barn på stan händer det att jag gör fula grimaser till dem för att få dem att fatta att de inte är prinsess-söta eller coola i sina pajjasdräkter. Egentligen är det väl föräldrarna som jag borde ge en uträckt tunga, men jag vågar inte riktigt).

I själva verket är det inga unisexkollektioner som skapats, utan snarare drag-king-kollektioner för de små töserna. Flickebarnen kläs i kostym och slips, och det kallas unisex!? Som vanligt så är det kvinnan som ska rätas in i ledet av manliga attribut och blotta tanken på att skapa en klänning för småpojkarna får väl hela den puritanska H&M-styrelsen att rodna. Försöken att vara PK faller pannkaksplatt när man misslyckas så fatalt, frågan är väl bara om vi är så många som tycker att det är ett misslyckande?

Inga kommentarer: