torsdag 19 juli 2007

Tillfredställelse i Berlin

Tillbaka i Stockholm igen efter Berlin-trippen. Det är ju en märklig stad det där. Fast trevlig. För mig är semester starkt förknippat med god mat och dryck. Ja, inte bara semestrar när jag tänker efter. Men i Berlin är det svårt att tillfredställa sina gastronomiska lustar då de kulinariska läckerheterna är svåra att snoka rätt på. Berlin är staden där man när man beställer en Ceasar Sallad får in några blöta, men dressingbefriade salladsblad (dock inte Romansallad) toppat med rödlök, gurka, tomat, svarta- och gröna oliver.

Till Oxys stora lycka (och mitt förtret) finns det dock ett stort utbud av biodynamiskt odlade mungbönor och soyamjölkproduktet som lätt pimpar den torra müslin till en.. läcker frukost??

Däremot finns det ett outtömligt utbud av venues där man kan tillfredställa andra typer av lustar. Barer med tillhörande Darkrooms ligger vägg i vägg längs med gatorna i Schöneberg. Butiker där gummimasker i form av grishuvuden finns i sortimentet är lika vanligt förekommande som 7/11-butiker på Götgatan här i Stockholm.

Man blir glad när man mitt på dagen ser en läderbög i full mundering stanna till på trottoaren och krama om en mötande dam i 80-års åldern. Kanske är hon hans mamma, faster, granne eller vän. Det spelar ingen roll. Men att se dessa två världar mötas i total fördomsfrihet är sådant som får mig att fortsätta hoppas på att Sverige kanske någon gång kan bli ett land drägligt att leva i.

Inga kommentarer: