tisdag 29 januari 2008

US and A

Att amerikaners geografiska kunskaper generellt inte ligger på topp är något vi européer gladeligen påpekar smått nedlåtande. Överhuvudtaget skrattar vi så ofta vi kan åt jänkarens så ofta bristfälliga allmänbildning. Jag har känslan av att vårt hånande har ökat under Bush-åren och antingen beror det på att bloggens, Facebooks och Youtubes födelse faller under denna era och att vi dagligen serveras filmklipp som ”bevisar” hur korkade människorna i det stora landet i väst är, eller så var det rent av bilden på George själv när han likt Siw Malmqvist i Hylands Hörna läser barnbok uppochned som var startskottet för vårt tråkande. (Förresten, det betyder att man är väldigt gammal om man kommer ihåg Hylands Hörna va?).

Nåväl, jag tänkte bjuda på ytterligare ett ”bevis”.

I en hotellhiss, Houston, Texas, februari 2003. Jag och en kompis står och pratar svenska med varandra i hissen. En karikatyr, en nidbild, en schablon, en äkta – tjock – skärmmösseklädd – Texasdam står tillsammans med oss i hissen och ställer frågan.
- Sorry, but that language you guys are speaking, is that british?

2 kommentarer:

kazarnowicz sa...

Hahaha! Du skulle ha sagt "No, ma'm, it's actually Canadian"

Pär Åhlander sa...

Haha, ja jag vet. Faktum är att jag i efterhand har kommit på 1000 roliga svar som jag borde ha hävt ur mig... Men chocken i stunden gjorde att jag bara fick fram "No... Swedish..."