lördag 26 januari 2008

Bekänner färg

Ibland uppfattas jag nog som lätt autistisk av min omgivning eftersom jag då och då jag drabbas av märkligt tvångsmässigt beteende. Idag kom jag att tänka på att det är väldigt många filmer som har en färg i sin titel. Jag påbörjade en lista men tröttnade lyckligtvis efter ett par minuter.

Den Gröna Milen, Det Stora Blå, Ett Öga Rött, Jakten På Röd Oktober, Mitt Liv I Rosa, Fyra Nyanser Av Brunt, Jag Är Nyfiken Gul, Jag Är Nyfiken Blå, Purpurfärgen, Svart Katt Vit Katt, Stekta Gröna Tomater, Yellow Submarine, A Clockwork Orange (?...), Den Tunna Röda Linjen, Svarta Änglar, Den Röda Filmen, Den Vita Filmen, Den Blå Filmen, Svarta Hingsten, Svarta Nejlikan, Röda Nejlikan, Den Svarta Dahlian, Meet Joe Black, Black Jack, Röd Drake, Moulin Rouge, Coq Rouge, Svart Lucia, Den Blå Lagunen (och tillbaka och tillbaka igen osv), Tant Grön Tant Brun Tant Gredelin.

2 kommentarer:

Lillprinsen http://lillprinsen.blogg.se sa...

Det finns ju ingen skrivarkurs som inte talar om att man ska ge det man skriver färg form och lukt ... en färg är ett enkelt sätt att ge associationer ... eller är jag tråkig nu?

Pär Åhlander sa...

Inte alls tråkig. Du har helt rätt. Jag är egentligen inte alls förvånad över att färger ofta används i filmtitlar, bara över min egen besatthet och mani som tvingar mig påbörja en lista över min tankar...