måndag 28 januari 2008

Året var 2007

Lite sent kanske, men här kommer i alla fall en liten sammanfattande årskrönika över 2007. Frågorna har jag plockat lite här och var från andra krönikor i bloggar och tidningar.

Är det något du saknat år 2007 som du vill ha år 2008?
Svar: Pengar.

Vad önskar du att du gjort mer?
Svar: Läst.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Svar: Jag säger som Lena Ph, jag ångrar ingenting.

Var du gladare eller ledsnare i jämförelse med tidigare år?
Svar: Aldrig tidigare har jag genomlevt ett mer kontrastrikt år. Sinnesstämningarna, glädjerusen, djupa depressioner, toppar, dalar, höjdpunkter och svackor har avlöst varandra som aldrig tidigare och året illustrerat som ett linjediagram liknar troligen mest en hjärtflimmerpatients EKG-kurva. Så, sammanfattningsvis är frågan omöjlig att svara på.

Vilket datum år 2007 kommer du alltid att minnas?
Svar: 26:e September. Flyttdatum.

Vad är det största du gjort 2007?
Svar: Flyttat utomlands och öppnat butik känns stort för mig.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Svar: Tror inte det... pinsamt om jag glömt bort någon, men den 1:a januari 2008 ploppade det ut en unge, fast hon får väl vara med på nästa års lista då.

Dog någon som stod dig nära?
Svar: Nej.

Årets mest otippade?
Svar: Att jag äntligen blivit bättre på att säga ifrån, stop och nej.

Årets stadsbesök?
Svar: Tokyo, Paris, Sydney, New York, Berlin, Bryssel.

Favoritprogram på tv?
Svar: Kollar typ aldrig på tv, men plöjde hela första säsongen av ”Heroes” på två dagar (DVD). Väldigt bra.

Den bästa boken du läste 2007?
Svar: Millennium-trilogin av Stieg Larsson

Vilken låt kommer alltid att påminna dig om år 2007?
Svar:”With Every Heartbeat” – Robyn & Kleerup

Största musikaliska upptäckten?
Svar: Återupptäckt får jag nog kalla det. Jag har sedan Kents debutalbum ”Kent” (1995) och via plattorna ”Verkligen”, ”Isola”, ”Hagnesta Hill” & ”B-sidor” varit en trogen och mycket uppskattande lyssnare. Med ”Vapen & Ammunition” och ”Du & Jag Döden” (2002 & 2005) dippade mitt intresse för bandet rejält, men med ”Tillbaka Till Samtiden” tycker jag att de med besked har restaurerat min förlorade hängivelse. Allt är förlåtet.

Årets bästa film?
Svar: Efter ett svagt filmår (eller ovanligt få biobesök kanske) utser jag motvilligt ”Pans Labyrint” till årets film. Mest omskakande åtminstone. Jag har inte sett ”This is England” än vilken jag misstänker vara en trolig kandidat. Bästa svenska film är tveklöst ”Darling”.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Svar: Beige svar, men Jake Gyllenhaal är ju löjligt hot.

Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Svar: Hatar är ju ett väldigt starkt ord, men galleristen är raderad från min friend-list på Facebook om jag säger så.

Hur många one-night-stands?
Svar: Well.., Bortsätt från några darkroom encounters så blev det fyra tror jag… Ulf var inblandad i alla utom ett.

Årets bästa ”Jag-mötte-Lassie”?
I en butik i Marais när Scarlett Johansson rådde mig att köpa de solglasögon som jag provade då hon tyckte att jag passade i dem. Behöver jag tillägga att jag köpte dem?

Vad spenderade du mest pengar på?
Svar: 46 kvadrat.

Vad gjorde du på din födelsedag?
Svar: Umgicks med besökande vänner i Paris, hade sex och käkade tapas.

Hur tillbringade du julen?
Svar: I Paris med Ulf och två besökande vänner från London. Med handrullade köttbullar, egengjord sillsallad, rödbetssallad, hovmästarsås, IKEA-shoppad sill, lax, nubbe och julskinka.

Hur tillbringade du nyår?
Svar: I Paris med Ulf och sju besökande vänner från Stockholm. Räksoppa, ugnsgrillad kanin, potatismos, endivsallad, rödvinssås, pannacotta med granatäpplekärnor, i rosa peruk, toppat med lite misshandel.

Inga kommentarer: