fredag 21 december 2007

Borta bra men hemma bäst

Nu är jag tillbaka i Paris igen vilket känns skönt. Och känslan av att komma ”hem” infinner sig verkligen när jag kliver av tunnelbanetåget vid St. Paul och går den korta biten till vår lägenhet. Efter att ha varit ifrån Stockholm en längre tid och det som tidigare var min vardag, kan jag nu lättare se och känna nyanser, beteenden, dofter och intryck på ett sätt som jag inte gjorde när jag bodde där. Och allt är inte till Stockholm och stockholmarnas (svenskarnas) fördel vill jag lova.

När jag motvilligt begav mig till BR leksaker för att inhandla en julklapp till min brorson tillika gudson så fick jag en smärre chock vid paketinslagningsdiskarna. Där stod en skock dumsnåla människor och slog in årets alla julklappar i presentpapper från BR leksaker. Klappar från H&M, Åhléns, DUKA osv fick här en läckert homogen look. ”God jul moster Stina, här får du en stavmixer inslagen i BR-papper”, och ”God jul onkel Bruno, en morgonrock paketerad i... BR-papper. Detta gjorde givetvis att köerna blev oändligt långa vilket dock inte hindrade snål-svennarna från av avstå från sitt pinsamma beteende. Några passade dessutom på att förse sig med lite extra papper att ta med sig hem. Kanske bunkrade de upp inför nästa jul, eller till kommande födelsedagar?

Chock nummer två kom när vi skulle testa den nya baren på 25e våningen i skatteskrapan. Enligt sedvanlig svensk tradition inleddes barbesöket med att tvingas köa ute i kylan. Därefter informerades jag av vakten att stället hade ”vårdad klädsel”… Ursäkta? En bar på söder under samma tak som ett föga märkvärdigt köpcentrum och ett antal studentkorridorslägenheter ser gärna att deras gäster har ”vårdad klädsel”. Tillåt mig småle. Jag trodde att detta korkade fenomen var på utdöende och endast kunde stötas på på Statt i Örnsköldsvik och liknande ställen. Vårdad klädsel. Smaka på orden och grunna på vad de innebär. Klädkoden premierar gästen som helt utan smak bär en illasittande ullkavaj från Dressman och ett par tofsbeprydda loafers framför en person med mode, kläder och stil som stort intresse. Your loss.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ullkavaj och tofsloafers!! Det var nåt oväntat fysiskt äcklandes äckligt med den kombinationen. Var kom den reaktionen ifrån? Uuuäääähhhhhhrgghhhllääää!!! Och imorgon det julafton. GOD JUL!