onsdag 19 december 2007

Giv akt!

Ett odiskuterat fenomen. Flygplansbånge. Jag vill få svar på frågan varför man/jag (???) i 100% av fallen då jag flyger förses med ståkuk. Tillståndet (passande ord i sammanhanget) är varaktigt till och från, mer eller mindre under hela flygningen oavsett om det är en kort- eller långflygning. Och alltid när planet går in för landning så eskalerar reaktionen till ett praktstånd som varaktigt och envist stoltserar när det är dags att lämna farkosten och måste döljas av jacka, handbagage, taxfreepåse eller vad som finns att tillgå. Fenomenet påminner om de situationer som under puberteten och högstadietiden var vardagsmat men som i andra sammanhang numera är ytterst sällsynta. Jag undrar om det har med lufttrycksförändringar att göra eller om det är en Pavlovsk reaktion eller om jag helt enkelt har en oupptäckt fetisch för flygresor. Faktum är att min kära pojkvän upplever samma sak så kanske är det något som alla utsätts för. Jag måste börja spana skrev vid landning i fortsättningen, enbart i studiesyfte givetvis.

5 kommentarer:

Anonym sa...

ska kolla om samma fenomen kan erfaras/beskådas på eurostar.

Pär Åhlander sa...

Haha!

Ja, lufttrycksförändringar borde förekomma även på eurostar.. framförallt i tunneln! (Om det nu är trycket det beror på vill säga).

Vi ses snart! :-)

Anonym sa...

Jag blir bara förstoppad. Oavsett hur långt jag flyger, Malmö eller Tokyo, makes no difference. Inte lika hett. Och kanske egentligen nåt jag borde behålla för mig själv, men nu är det out there. Snart.

Anonym sa...

Har du inte hört talas om "erotic asphyxiation"? Genom att minska syretillgången till hjärnan ökar vällusten vid sexuell stimulansen. Att strypsex är skönt är alltså ingen myt.
Heller.

Pär Åhlander sa...

Simon: Strypsex har jag absolut hört talas om.. och jag vill minnas att jag provat att hålla andan länge när jag runkat någon gång.., det var några år sedan.. men kändes lite som poppers har jag för mig. Kanske borde utforska detta lite mer. Återkommer i ämnet.