torsdag 6 mars 2008

Vad Pär hört på Pärlan

Min nya hobby är att tjuvlyssna på Parissemestrande svenskar som tror sig vara de enda svenskspråkiga individerna i denna stad. Nästan dagligen hör jag mitt modersmål helt ogenerat användas i diskussioner om vilka på uteserveringen man kan tänka sig knulla med, vem som är ful, vem som är snygg, privata anförtroenden, gräl, hemligheter och annat snaskigt. Absolut roligast blir det om man får möjligheten att göra bort landsmännen om de på engelska ställer en fråga om vad klockan är eller om stolen är ledig och då helt sonika svara på svenska.

Igår på baren La Perle lyssnade jag till två killar som högt och tydligt gissade utseendet på andra killars snoppar. ”Jag tror att han där har en smal och sladdrig gubbkuk”, och ”han där har en skitstor, det är jag säker på, han skulle utan tvekan få knulla mig ikväll”.

Tyvärr fick jag inte glädjen att bekräfta eller dementera siandet om min snas då de inte brydde sig om att gissa storleken på den. (Varför då undrar jag!) Men jösses, vad det hade varit roligt!

5 kommentarer:

Lillprinsen http://lillprinsen.blogg.se sa...

precis samma strategi funkar utmärkt med gordätare här i Stockholm. De tror att vi är ufon som inte fattar ett ord vad de högljutt talar om för varandra. Det kanske vi är också men ... ibland språkkunnig ufo;n.

Pär Åhlander sa...

Ursäkta en novis.. men "gordätare"? Was ist das?

Lillprinsen http://lillprinsen.blogg.se sa...

"gordätare" är en ett elakt litet tangentbords försök att dekonstruera vårt vackra modersmål

GRODÄTARE ska det vara, juh

det roligaste av allt med det öknamnet är att fransoserna blir inte speciellt arga de ser bara så förundrade på varandra o börjar viska till varandra "när åt DU grodor sist??"

grodlår cuisses de grenouilles är i dag lyxmat o den vanlige fransmannen har kanske ätit det en gång i sitt liv ...

Magnus sa...

I luv när folk snackar svenska här och tror att man inte fattar.


Antagligen tycker någon annan svenne det om mig också. :)

Bäst var när en kompis till mig skulle flytta in i en ny lägenhet här i Amsterdam. Hon står nere i trappen, ser en asläskig gubbe som ser ut som värsta uteliggaren. I panik skriker hon tre våningar upp till polaren som är i lägenheten:

- Shit, jag vågar inte gå upp. Det står värsta trollet i trappan.

Varpå trollet svarar:
- Och trollet kan prata också. På flytande svenska.

Det var hennes granne.......

Pär Åhlander sa...

Lillprinsen:
Ok, nu är jag med..
Grodlår är helt OK.. lite svårare att äta än kyckling, men smakar ungefär lika..

Magnus: Haha.. Stackars henne.. eller rätt åt.. eller stackars, jag vet inte! Kul är det ialla fall!