onsdag 5 mars 2008

Moralpanikens spridning


Med risk för att låta lite bitter. Men jag får känslan av att Sveriges negativa och bajsnödiga sidor har följt med mig ner till Paris. Först hade jag en avvänjningsperiod i Stockholm där jag fick lära mig att gilla ett överstatligt beslut att förbjuda krögare och barägare att själva bestämma huruvida deras hak ska vara ett rökfritt ställe eller ett ställe där det är fritt att röka. Känslan att komma ner hit till Paris i höstas och kunna sitta vid en bardisk med sin öl och tända en cigg var till stor belåtenhet ett par månader innan samma lag införlivades här. Avvänjningsperiod nummer två är inledd.

Andra regler som nyligt adderats till den franska lagboken är poppersförbudet. Fram tills nu har varenda bar i Marais (och även många klädbutiker) sålt poppers till kunder som vill piffa upp upplevelsen av sexet eller kungkänslan på dansgolvet. Jag är inte på något sätt en heavy user av poppers men amylnitratet har onekligen fått igång en del fester runt köksbordet, på dansgolvet och till och med i sängkammaren.

Inga kommentarer: