fredag 2 maj 2008

Antagen uppmaning från Mats Strandberg

1. Vilken bok läste du senast?
Paul Austers ”New York Trilogin”, för tredje gången.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
”Ett hjärtslitande verk av förbluffande genialitet” av Dave Eggers.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Flest manliga är jag rädd... Vill dock poängtera att där inte ligger någon sexistisk konspiration bakom.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Gör inte alla det?

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Recensioner och tips... och ett gäng böcker som ”man måste ha läst”.

6. När blir en bok för lång?
Är boken riktigt bra kan den sällan bli för lång.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Absolut!

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Linda Olssons ”Nu vill jag sjunga dig milda sånger”.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Jag brukar ge böcker en chans ca 50 sidor. Om jag inte har fått ut någonting därefter så lägger jag ifrån mig boken, vilket iofs är väldigt ovanligt.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Romaner av amerikanska nutidsförfattare samt mode- & konstrelaterade fotoböcker är starkt överrepresenterade. SiFi är det dock väldigt tunnsått med.

6 kommentarer:

Lillprinsen http://lillprinsen.blogg.se sa...

Kul, men var är alla franska författare? (säger han somd rogar sig med sånt...)

Pär Åhlander sa...

Finns en och annan fransk författare i bokhyllan också. Men de är ingen majoritet..

MAS sa...

"Oh världen skälvde" med Ayn Rand.

Atlas shrugged tror jag den heter på originalspråk. Den ska alla läsa. Nåt så ovanligt som en filosofisk triller. Det bästa man nånsin kan läsa. Ge den mer än 50 sidor innan du ger upp. Efter 800 sidor kan man inte lägga ifrån sig den! Dina fötter kommer vara svettiga av ilska och din hjärna blöda av tillfredställelse. =)

Pär Åhlander sa...

masn:
Ska knata iväg till en bokaffär redan idag och se om jag hittar den.. Du sålde in den direkt! Tack för tipset.

MAS sa...

Yeah!

Den kom ut som en motpol till all kommunistisk litteratur i USA på sena 50-talet. Kom ut i Sverige för ett par år sedan.

Hon skrver som en Gud och... Ska inte berätta mer. Men du kommer bli upprörd över sensmoralen och dig själv. =)

Pär Åhlander sa...

masn:
Jag ser fram emot att bli upprörd över något annat än min sketna "nya situation" just nu! : )